نمای خشک چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

نمای خشک منحصر به یک مصالح خاص نیست و مدل های مختلفی دارد. اگر سؤالتان این است که نمای خشک چیست؟ باید جواب آن را در متریال مورد استفاده در اجرای آن بررسی کنید. در گذشته از ملات، سیمان و این گونه مواد سنگین برای چسباندن انواع مصالح به ساختمان استفاده می شد. این مواد وزن زیادی داشتند و بر ایمنی ساختمان اثرگذار بودند. نمای خشک به گونه ای دیگر اجرا می شود. در اصل مزایای استفاده از نمای خشک این است که از این مواد استفاده نمی شود و نما به کمک پیچ و مهره بر روی ساختمان نصب می شود.

چگونگی اجرای نمای خشک

اجرای-نما-خشک
نمای خشک سالهاست که بر روی سازه های بزرگ اجرا می شود تا وزن سازه کمتر شود. مصالح ساختمانی مختلفی مانند شیشه سکوریت چند جداره یا کرتین وال، سرامیک خشک، کامپوزیت و… را می توان به صورت نمای خشک اجرا کرد. پیچ و مهره های قوی و مخصوصی برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند. در اجرای نمای خشک مصالح به صورت رول پلاک روی بدنه ساختمان نصب می شوند و مقاومت بسیار بالایی هم دارند.

نمای خشک چیست؟

مزایای استفاده از روش نمای خشک در ساختمان ها

شاید اولین مزیت استفاده از این نوع نما را بتوان سبک بودن آن عنوان کرد. با این حال مزایای دیگری هم دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست. استفاده از روش پیچ و مهره در اجرای نمای خشک سبب می شود تا مصالح کاملاً روی سطح فیکس شده و در صورت نیاز به راحتی از آن جدا شود. در صورتی که به مرور زمان مصالحی مانند ملات آسیب می بینند و احتمال افتادن سنگ و سرامیک متصل به آن وجود دارد.
از دیگر مزایای اجرای نمای خشک، سرعت بالایی است که دارد. این روش در کمترین زمان اجرا شده و در زمان صرفه جویی می شود.